Followers

Google+ Followers

Monday, April 11, 2011

Kisah anak sekolah

Memerhatikan remaja sekarang terutama yang masih duduk di alam persekolahan, anak anak sekolah, hati meronta ronta rasa nak tanya apa MOTIF mereka datang ke sekolah.Perasaan ini tambah membuak buak apabila perlakuan mereka setiap hari dapat ku perhatian pada jarak tak smpi 1 inci.di ulangi 1 inci.nmpk sgt mcm nk berlaga pipi kitorang kan.

Isu ini ku bangkitkan kerana pertama, beg sekolah mereka sangat nipis pendek cerita mcm xda isi langsung di dalam beg itu.bila diselongkar yang ada cuma sebatang pen, 2-3 buah buku latihan.tu pun buku latihan yang diajar oleh guru yang ditakuti.klu guru yang peramah, murah hati sedekahkan senyuman sah2 la bebudak ni naik lemak keju xkan bw buku guru tersebut.kadang2 terasa beg hanya dibawa tuk cukupkan syarat bahawa mereka hadir ke sekolah.atau dipendekkan cerita sebagai aksesori semata.

Kedua, tidak akan menumpukan sepenuh perhatian semasa dalam kelas.yang mereka tau bila da dekat nak rehat,keluar kelas dan menuju ke kantih/cafe.isi perut lagi penting dari isi ilmu dalam otak.pastu borak2 dengan kawan yang berlainan kelas.ye la rasa rindu yang membara selama beberapa jam tak ketemu bertanya kabar.dah tu asyik nak ke tandas.rasanya macam nak suruh angkat beg dan duk la depan tandas.ni bukan nak tunjuk emo tapi ni la realitinya.setiap kali pertukaran masa PnP nak ke tandas.apa ke jadahnya pn xtau la.bila d tanya it's a nature call.tapi xkan la setiap 40min sekali kan.

Ketiga, datang sekolah bawa duit secukupnya.bila turn nak mintak bayar yuran tambahan sekolah, PIBG, fotostat dan beli buku kerja punya la payah.sejuta mcm alasan yang diberikan.hujung bulan cegu, mak/ayah belum gaji, mak/ayah x bagi duit.tp bila rehat mampu pulak beli minuman tin yang harga rm1.80 dan makan makanan ringan yang lain.napok beno nipunye.

Apapun, yang pasti mereka suka ke sekolah kerana ramai teman tapi mesra.kepada anak2 diluar sana, pesanan ku pastikan kamu tau tujuan dan niat kamu ke sekolah.jangan bila da tua baru nak menyesali.masa itu jangan la menangisi akan nasib diri kamu.

Sekian.

No comments: